Friday 6 February 2009

sedih..sedih..sedih..

5 febuari 2009
khamis
5.35 a.m

Awal2 pagi mama dah kejut aku..aku pun x paham..nak kate suruh sembahyang subuh macam awal lagi..so aku pown bagunn laa dengan keadaan yang sangat mamai dan malas..mak aku cakap pi la gosok2 gigi..nak pi negok ayah ngah..siape ayah ngah..aku x kenal pown..

Lepas aku dah tukar baju and gosok gigi..baru mama bagi tau yang sebenarnya..BAK(aku adk beradik pggl bak..tapi anak
2 sedara yang lain panggil ayah ngah) dah meninggal tadi pukul 4.45 a.m..(BAK adelah suami kepada mak sedara@ma idah aku..iaitu adik mak aku..) aku sangat dan teramatlah terkejut..aku tak sangka secepat ini BAK pergi..kak long baru mengandung 7 bulan..xsempat BAK nak negok cucu die..lagi satu BAK pergi tanpa ade sakit2 yang teruk..

Mase aku tengah siap2 nak pegi umah ma idah..tetibe hfon aku berbunyi..
amey call(amey adelah anak kepada ma idah and BAK) die dah meraung2 dalam phone..dah menangis2 x berhenti2..aku jadi sedih and sayu..walaupun aku x kuarkan air mata aku lagi..

Sampai kat umah ma idah aku nampak amey tengah menangis..duduk kat tepi mayat BAK.. sayu nyer negok die...aku datang and pelok die..sambil nages2 die kate lepas ni die dah xde bapak..baru die taw cmne perasaan x de bapak.

Lepas sembahyang subuh..aku start bace yassin..bacaan yassin aku tergangu..aku dah mula nages..kak long sampai dengan yan..kak long dtg peluk ma..sambil nages2 aku dah tak tahan..aku x boleh tengok orang nangis..so aku nages jugak..sambil bace yassin..kak long peluk mama aku pown masih nages2 lagi..
last sekali die pegi negok mayat BAK..lagi banyak air mata die kuar..nampak sangat kak long terlalu sedih..
aku pulak sambil bace yassin air mata aku mengalir..fuh memang sedih..
aku rase ni lah sedara paling dekat yang meninggal dunia yang aku rase sedih sangat..

Dalam pukul 11 a.m mayat BAK derang bawak gi surau nak mandikan,kapankan..family ma idah x bagi tanam dulu..sebab nak tunggu family2 dari dungun and rompin sampai baru nak tanam..sambil tunggu diorang sampai..aku bace yassin sekali lagi..

Family dari rompin sampai dalam 2 p.m...so semua berkumpul kat surau ni lah mase2 yang sedih jugak.. ni lah mase nyer utuk melihat BAK untuk TERAKHIR kali nyer(i hate dat word)..semua family BAK datang cium die..
Mule2 aku tak nangis pown..pas2 bile nengok kak long nangis sambil peluk and cium bak..aku jadi sayu and sedih sangat2..
pas2 diorang sembahyangkan BAK and siap sedia pergi kubur..

Aku pegi kubur dengar orang bace talkin..kat kubur dah x sedih dah.dah ok dah..
semoga ALLAH mencucuri rahmat keatas roh arwah BAK..
amin...




arwah BAK,abg sarul,kak long,maidah
amey

8 comments:

نــورحــزوانــــي said...

chuk..
relakan yg telah pegi tu..
igt arwah dlm setiap doa2 ko..
smga arwah d tmpt kan b'sama org2 b'iman dan b'taqwa..

Wanie Legaspi said...

thanx cuk..
amin!

Anonymous said...

ney...
bak tuh ayahnye dak aja ea..
adoii..
sedey plak aku rase...
k0 tlg smpaikn takziah aku kt die eh...

Wanie Legaspi said...

adekah engkau ame..
haah ARWAH BAK adelah bpk aja..
time kacih..
nanti ak bgtaw..

Anonymous said...

yups...
aku la...
sygmu...
k k...
suh r dak aja tu sabaw² eh...

Wanie Legaspi said...

ok..
thanx ame..

zulaikha said...

takziah. kita sempat pegi surau and baca yasin utk arwah 'bak' waniey...

Wanie Legaspi said...

zul:thanx..